Onderwijs is meer dan het halen van lesdoelen.
![]() |
|
Joop Berding (1954) studeerde pedagogiek, promoveerde op een studie over John Dewey en specialiseerde zich als onderwijsfilosoof. Hij publiceerde studies over o.a. Hannah Arendt en Cornelis Verhoeven.
Aan de hand van Verhoeven (1928-2001) houdt Joop Berding een pleidooi voor de deugd van het vertragen.
Verwondering en geduld zijn typische termen uit het oeuvre van Verhoeven. Hij is wars van het activistische denken dat de werkelijkheid in zijn greep wil nemen. Vertaald naar het onderwijs is dat de huiver voor een al te doelgerichte en nutsgeoriënteerde benadering, die iedereen, leraren en leerlingen, opjaagt. “De veelheid aan bekwaamheidseisen maakt wellicht dat de haast soms regeert en er weinig rust en aandacht is voor onderbreking en het stellen van goede vragen”.
Hij gaat graag in gesprek en leest met ons een tekstfragment van Verhoeven om zo dieper door te dringen in diens leefwereld.
Meer informatie: www.joopberding.com